De Belgische voetbalbond doet alles om het vrouwenvoetbal te laten groeien
De belangrijkste organisaties in het Belgische voetbal hebben de handen ineen geslagen om het vrouwenvoetbal verder te laten groeien.
De laatste jaren is er al een enorme stijging in de populariteit te zien, maar men denkt dat er nog veel meer te halen valt. Op die manier moeten er nog veel meer mensen worden gestimuleerd om te gaan voetballen in België.
Voetbal Vlaanderen, ACFF (Association Clubs Francophones de Football), de Pro League en de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) hebben de handen ineen geslagen met het strategische plan "Believe and Achieve". Dit staat in het teken van het nog verder laten groeien van het vrouwenvoetbal van België. Het plan mag zeker als ambitieus omschreven worden, omdat deze tak van sport al aardig in de lift zit de laatste jaren. Toch willen deze bonden en organisaties nog meer gaan bereiken door nauw samen te werken. Hieronder lees je hoe dit precies zit.
Groei in alle lagen van het voetbal
Het plan richt zich niet alleen op de hoogste afdelingen van het Belgische damesvoetbal, waar we later nog uitgebreid op zullen terugkomen. De bedoeling is om in alle lagen van het voetbal groei te realiseren. Dit moet onder andere gerealiseerd worden door schoolprogramma's voor meisjes te ontwikkelen. Elke provincie in het land gaat daarvoor een speciale club ondersteuner krijgen die zich volledig gaat richten op het vrouwenvoetbal. Op die manier kan iedereen vanaf jonge leeftijd al in aanraking komen met de sport en moet het vele malen makkelijker worden om hiermee te beginnen voor iedereen die dat graag wil. Bovendien zal elke club een speciale ambassadeur in de arm nemen die zich volledig inzet voor het damesvoetbal binnen de vereniging.
Naast de beginnende voetbalsters worden er ook voor het nationale dameselftal duidelijke doelen gesteld. Zij moeten zich voortaan voor ieder eindtoernooi gaan plaatsen, wat de sport als geheel in het hele land een boost zal geven. Dit moet uiteindelijk gaan leiden tot een plaats binnen de top 12 van de wereldranglijst. Om dit te kunnen bewerkstelligen zal de KBVB nog meer gaan investeren. Zo krijgen de nationale teams voor alle leeftijden een fulltime coach. Ook in de verzorging en begeleiding wil men een grote stap gaan maken, onder andere met speciale programma's voor de grootste talenten van het land.
Meer fans naar wedstrijden trekken
Op dit moment behoort de Lotto Super League, de hoogste competitie in het Belgische vrouwenvoetbal, nog niet tot de beste 20 competities van Europa. Als het aan de betrokken organisaties ligt, gaat hier snel verandering in komen. Het doel voor de korte termijn is om tot de beste 15 competities van Europa te gaan horen, waar de Pro League bij moet gaan helpen. Zij organiseren sinds vorig seizoen dan ook de competitie.
Er moet onder andere met een nieuw format worden gewerkt. Het streven is hierbij om ervoor te zorgen dat er een maximum van 10 sterke teams komt die het elk jaar tegen elkaar op gaan nemen in de competitie. Als club kun je niet zomaar deelnemen. De Pro League eist immers een duidelijk plan voor de komende vijf jaar waar strenge financiële voorwaarden aan zijn gekoppeld. Niet iedere club kan dus zomaar meedoen, er zal moeten worden aangetoond dat er goed beleid wordt gevoerd.
De laatste stap is natuurlijk het aantrekken van meer publiek. Om dit mogelijk te maken wil de Pro League de hele beleving rondom wedstrijden voor fans aantrekkelijker maken. Dit moet er uiteindelijk toe leiden dat zowel bij het Belgische damesteam als in de competitie dubbel zoveel toeschouwers komen te zitten. Daarnaast moet het makkelijker worden om de wedstrijden te volgen. Dit kan bijvoorbeeld door op televisie te kijken maar ook voor iedereen die bij goksites als Casino777 wil wedden op voetbalwedstrijden bij de dames. Zij kunnen vervolgens via een livestream wedstrijden rechtstreeks volgen.
Voortbouwen op een eerdere succesvolle campagne
Het is eigenlijk geen verrassing dat alle organisaties en bonden die het Belgische vrouwenvoetbal een warm hart toedragen nu proberen door te pakken. Van 2019 tot en met 2023 hebben zij namelijk al een ander plan gevolgd onder de naam "The World at our Feet", wat zeer succesvol was. Daar is nu met "Believe and Achieve" een vervolg op gekomen wat hierop moet aansluiten om nog meer groei te realiseren. Ondertussen zijn de cijfers uit de afgelopen vijf jaar op z'n zachtst gezegd indrukwekkend te noemen.
Er zijn inmiddels ruim 53.000 meisjes en vrouwen aangesloten bij Belgische voetbalclubs. Dit zijn er maar liefst 38 procent meer dan aan het begin van de campagne in 2019 het geval was. Dit heeft er deels mee te maken dat vrouwenvoetbal veel toegankelijker is geworden, gezien het feit dat 23 meer clubs in België inmiddels een of meerdere damesteams hebben. Daarnaast is ook het aantal vrouwelijke coaches met 31 procent toegenomen. Het nationale Belgische dameselftal, ook wel bekend als de Red Flames, heeft er sindsdien ook 40 procent meer supporters bij gekregen. Kortom, de toekomst van het Belgische vrouwenvoetbal ziet er zeer rooskleurig uit.
Lees alles over het vrouwenvoetbal via www.vrouwenvoetbalkrant.be!